Second part... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nathalie - WaarBenJij.nu Second part... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nathalie - WaarBenJij.nu

Second part...

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

30 Januari 2018 | Vietnam, Hoi An

Eenmaal aangekomen in Sihanoukville worden ook hier de wolkenkrabbers (hotels en casinos, ondanks dat gokken illegaal is voor Cambodjanen, maar met veel geld kom je een heel eind) al uit de grond gestampt helaas.
Allemaal rijken Chinese die land opkopen, waardoor Cambodjaanse restaurantjes moeten verhuizen naar een minder populaire locaties.
Aan de andere kant denk je, nou de bouw van al die hotels en casinos levert Cambodjanen werk op in de bouw en daarna IN de hotels en casino's. Uhm nope.
Ze huren alleen Chinezen in. Laten ze masaal uit China overkomen.
Lokale Cambodjaanse restaurantjes zetten bewust geen prijzen op hun menukaart. Als er een groep Chinezen komt, dan vertienvoudigen de prijzen, simpelweg omdat ze er niet op zitten te wachten.
Als westerse toerist betaal je de normale (kleine) prijsjes.
Mijn laatste avond daar een hele tijd gesproken met een Cambodjaanse man in zijn restaurant. Hij probeert zijn restaurant en grond te verkopen en wil gaan verhuizen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat dit natuurlijk niet alleen door de rijke Chinezen komt. De Cambodjaanse regering heeft hier ook een hele grote hand in en ontvangt veel geld.
Conclusie; Sihanoukville ontvlucht door een heerlijke dag duiken in water van 29°c. In verhouding weinig zicht maar heeeul veeul naaktslakjes.
De dag erna doorgebracht op prachtige eiland Koh Rong Samloem, paradijsje!

De volgende dag op naar Kampot. Pepperfarm The Plantation bezocht en in de avond sunset boattour gedaan.

Phnom Penh next day, voordat we naar Phnom gingen eerst de indrukwekkende Killing Fields en S21 bekeken. Ongelofelijk wat zich hier heeft afgespeeld, ergens schaam ik me ook diep dat ik hier zo weinig van af wist. Het is nog maar zo kort geleden.
De rit naar Phnom Penh hebben we in stilte doorgebracht, allemaal geen woorden meer voor wat we zojuist gezien hebben.

De volgende dag naar de Russian market en 's avonds met een groepje de Mekong sunsetboat tour.

En toen was het alweer tijd om Cambodja te verlaten... Heerlijk eten, vriendelijke mensen maar een afschuwelijke geschiedenis waarvan ik vind dat meer mensen dit zouden moeten weten. Desondanks genoten van dit mooie land.

Op naar Vietnam; Ho Chi Minh City. Ont-zet-tend druk! Na busrit van 8 uur gelukkig al snel het hostel gevonden (slechtste kamer tot nu toe). Airco stond op standje vrieskist en geen mogelijkheid om dat ding zelf in te stellen. Mijn bed stond pal onder dat ding en aangezien ik geen zin had om een ijsklontje te worden 's nachts, heb ik maar een soort van bunker gebouwd. Vond een matras in de hoek van de kamer die ik ervoor heb gezet en een deken opgehangen. Voila.
Next morning naar de Cu Chi tunnels geweest, wat een slimmeriken die Vietnamezen. Zelf een stuk door de tunnel gekropen, kan me gewoon niet voorstellen hoe ze hier jaren hebben geleefd. Bizar.
Erg indrukwekkend hoe ze alles hebben gebouwd en de 'boobytraps' die ze maakten.
Ook hier zijn natuurlijk afschuwelijke dingen gebeurd..

Da Lat was mijn volgende bestemming, een stadje in de bergen, waar het dan ook meteen een stuk kouder was. De spijkerbroek en shirt met lange mouwen weer onder uit de backpack getoverd ;)
In Da Lat heb ik één van de gaafste maar engste dingen ooit gedaan; canyoning.
Abseilen dwars door watervallen heen. Soms zo glibberig dat we alleen konden abseilen met onze sokken aan. Free jump van 11 meter hoge rots (doodeng met hoogtevrees) en ziplinen. Tussendoor flinke stukken hiken en dwars door rivieren en blubber heen. Zonder de professionele begeleiding en hun aanmoediging had ik het waarschijnlijk nooit gedurfd. Wie gaat er nou aan een touw hangen, achterover leunend terwijl je half verdronken wordt door een gigantische waterval. En vervolgens moet je ook nog terwijl je aan het touw hangt 4 meter boven het water 'zomaar' loslaten. Pfoe... Adrenaline kick tot en met!
Knie wel helemaal naar z'n grootje, maar het was het meer dan waard.

Nu heerlijk 2 dagen genieten in Bai Xep, een klein afgelegen vissersdorpje met een prachtig strand. Hostel is op het strand, dus ik ging slapen met de zee op de achtergrond en 's morgens wakker worden met open deur en de zee weer horen, kortom GENIETEN.
Heerlijke strand wandeling gemaakt, stukje over rotsen geklauterd en aangekomen bij een privestrand van een resort. NIEMAND op dat hele strand te bekennen, maar ik mocht niet eens even 5 min in de schaduw onder een boom zitten.
Verderop maar een duik genomen en later via de weg weer terug gelopen.
Blijkbaar is dat een beetje gek, werd namelijk door alle Vietnamezen op scooters aangekeken of nagestaard. Er was 1 zo vriendelijk om te stoppen en me een lift aan te bieden. Helaas was ik er toen al bijna en was het niet meer nodig.

Na deze heerlijke dagen ben ik nu weer onderweg naar Hoi An. Onderweg werd onze minivan aangehouden door de pollitie; de chauffeur had 5km te hard gereden. Normaal gesproken is dat 400.000VND boete en een week je rijbewijs inleveren (voor 5km te hard!!!!!) Echter is de politie hier natuurlijk zo corrupt als de neten en met 200.000VND cash betalen is onze chauffeur er vanaf gekomen.

Alweer ruim 3 weken onderweg, nog 2 weken te gaan in het mooie Vietnam!

Liefs, Nath.

• 30 Januari 2018 - 11:24

Aleida:

Hallo Nath. ondanks dat we regelmatig contact hebben via what’s app en telefoon, lees ik lees ik hier toch weer nieuwe avonturen van je. Fijn dat je zo geniet, neem het er nog maar lekker van, good time flies. Liefs van mij

• 30 Januari 2018 - 19:11

Annelies En Hub:

hoi meisie, wat een ervaring weer, kijk maar uit met je knie anders kun je straks helemaal niets meer. Je moet nog ff 2 weken volhouden hoor. Prachtig verhaal weer, twas net alsof we het met jou meemaakten. Veel liefs en een dikke lik van Chicca.
    Btw: pa en ma komen dit weekend bij ons, gezellig hè? Doegggggg pop. XXX

• 03 Februari 2018 - 01:58

Annamaaike:

WOW Nathalie wat een belevenissen
    prachtig om dit zo te lezen.Foto's op FB ook geweldig
    heel veel plezier nog.